Meditatie

meditatie - charmed spirits

0

Meditatie, wat is dat nu precies? De meesten kennen het begrip mediteren wel, maar weten niet goed wat zij zich hierbij moeten voorstellen. Het vooroordeel is dan ook dat meditatie ‘niets voor mij is’ of dat meditatie iets ‘zweverigs’ is. Dat meditatie helend kan werken, wordt dan ook vaak over het hoofd gezien. Ik wil jullie meenemen in de voordelen van mediteren, en wellicht durf je die stap te wagen.

Meditatie is eigenlijk een ontspanning voor je lichaam, je ziel en je geest. Bij meditatie leg je de focus op jezelf, je bewust zijn. Je leert eigenlijk om jezelf naar binnen te richten. Mediteren heeft ook helende effecten, men gelooft namelijk (en ik trouwens ook), dat je lichaam de energie en kracht heeft om zichzelf te helen. Het versterken van je immuun- systeem om schadelijke micro-organismen te weren. Veel studies hebben aangetoond dat meditatie en mind fullness stress kunnen
beperken, laat stress nou net de grootste boosdoener zijn van heel veel kwaaltjes. Meditatie zorgt ervoor dat je lichaam, geest en ziel in balans komen, dat jij je prettiger voelt omdat je in balans bent. Een lichaam en geest die in balans zijn, worden minder snel ziek, ervaren minder stress en kunnen negatieve emoties beter reguleren. Bedenk maar eens; stel, je wordt wakker en bent super vrolijk, alles loopt op rolletjes en je voelt je positief. Als iemand op dat moment een vervelende opmerking maakt, zul je hier anders op reageren (het anders reguleren), dan wanneer je al heel de dag gestrest bent.

Oke leuk, maar hoe begin ik hieraan?

Tip 1: Focus op je lichaam.
De grootste uitdaging en de eerste stap is om je gedachten het zwijgen op te leggen. We hebben daar vaak moeite mee, maar dat hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Ga in een goede houding zitten en focus je op je ademhaling. In door je neus en uit door je mond om je vervolgens te focussen op ieder deel van je lichaam. Focus je op je voeten, je tenen, benen, buik, armen, handen, vingers etc. je zult je verbazen over hoe ontspannen je bent.

Tip 2: Mantra.
Mantra is het creëren van een herhaald geluid of vibratie, met je eigen stem of met een instrument. Dit kan de gedachten en de geest kalmeren. De sleutel is om het geluid of woord te blijven herhalen om de vibratie die het geluid maakt in je hele lichaam te voelen.

Tip 3: Rustgevende muziek.
Het geluid van rustgevende muziek kan je helpen je hoofd leeg te maken. Het wordt dan makkelijker om in een meditatieve staat te komen. Probeer muziek te kiezen die ‘dromerig’ is zonder woorden of gesproken delen. Zet de muziek niet super hard, maar als achtergrond muziek. Let erop dat de muziek niet eindigt of ergens in het midden erg veranderd. Dit kan je meditatie verstoren. Met deze drie tips kun je een goede start maken voor een eerste meditatie sessie. Zorg vooral voor
een rustige omgeving, wellicht dat wierrook een toegevoegde waarde voor je kan hebben. Wees creatief, kijk naar wat jij prettig vind en hoe jij rustig kan worden.

Namaste

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *